tisdag 11 oktober 2011

Drömredaktionen

En dröm: jag läser kultursidorna i en stor svensk morgontidning. Rubriken är "Vad ska farfar göra med sin bildning?" Texten tar upp det faktum att man förr fick en mer genuin klassisk bildning - åtminstone den minoritet som tog studentexamen. De kunde både latin och periodiska systemet, om man så säger- i alla fall i min drömvärld.
Artikeln förklarar: "Med en sådan kunskap går det att förstå varför Alquist kan stavas med q" och går sedan vidare med två liknande exempel på insikter som en bildad farfar kan tänkas ha, men de två övriga bleknade bort i dagsljuset. Jag minns dem inte längre, men de hade ungefär samma lätt bisarra ton.
Det som slår mig efteråt är att jag läste en artikel som inte finns. Men i drömmen kunde jag stava mig fram i texten. Frågan är vem som skrev den. Inte var det väl "jag"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar