torsdag 14 oktober 2010

Jobbar jag för Cops?

Pressbyrån skickar med en reklamtidning med gårdagens DN, där PB:s "bästsäljare" bland tidskrifterna presenteras. Kul.
Jag går genast till uppslaget för Vetenskap och Historia och hittar Allt om Vetenskap på 6:e plats. Före ligger fyra stycken Hitlertidningar (ok, de innehåller lite annat också, särskilt Populär Historia) och etta är förstås den träiga danska jätten Ill:ad Vetenskap. Och sexa är ju inte så dåligt. Men presentationen...
"AoV är vetenskapsmagasinens motsvarighet till tv:s Cops".
Men va fan?
Allt om Vetenskap är lite av "min" tidning. Jag skriver nyheterna varje månad, och har nästan alltid minst en längre artikel. Jag jobbar ungefär halvtid för den. Jag uppskattar tidningen framför allt för att den ger mig chansen att fördjupa mig i en massa ämnen som få andra skulle fatta faktiskt är gångbara. Och därför tycker jag om den och puffar för den på min hemsida.
Texter som jag publicerat i AoV har använts som kurslitteratur på KTH. De har köpts in av Vetenskapsrådet för publicering på deras websida om djurförsök, de har lånats av informationssajten evolutionsteori.se för att upplysa om Darwins teorier. Med mera. Vadå Cops?
Bara för att man inte skriver som en stelopererad mumie så behöver man väl inte bli jämförd med slask-tv? Ett program där överviktiga amerikanska poliser utövar våld på tragiska narkomaner, prostituerade och småtjuvar, helt utan gränser för integritetsövergreppen.
Men om man tycker Cops är helfestligt, allmänbildande, jätteintressant och kunskapsorienterade så fungerar kanske jämförelsen.
Är det där jag har min publik?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar